Projekti on tuottanut
käytännön käsikirjan ¨Toolkit on Water Competence Development (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)¨, joka on tarkoitettu lasten ja nuorten kanssa
työskenteleville uimaopettajille ja -valmentajille. Käsikirja sisältää tietoja
ja käytännön vinkkejä uimaopettajan pedagogisiin haasteisiin, uimaopetuksen
perusteisiin, turvalliseen vesipelastus- ja pelastautumisopetukseen sekä
uimaopettajan turvallisuusnäkökulmiin. Käsikirja on vapaasti ladattavissa
englanniksi täältä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).
Syksyn aikana (2019) järjestettiin pilottivaihe Latviassa ja
Liettuassa, johon osallistui 360 oppilasta eri ikäluokista. Pilottivaihe
koostui 12 tunnista, jonka aikana jokainen ryhmä opetteli käytännössä oppaassa
esitettyjä harjoituksia. Käytännön käsikirjaa paranneltiin vielä palautteiden
ja ehdotusten perusteella, joita opettajat saivat pilottivaiheen aikana ja sen
jälkeen.
Käytännön käsikirja, projektin tavoitteet ja tulokset sekä projektiin
osallistuneiden kumppaneiden kokemukset hukkumisten ennaltaehkäisemisestä
esitettiin Vilnassa, Liettuassa järjestetyssä konferenssissa 12.6.2019.
Konferenssiin osallistui yhteensä 81 henkilöä uimaopetus-, uimahalli- ja
vesiturvallisuussektorilta.
– Tämä
oli hieno ja opettavainen projekti! Vesiturvallisuustaidot uimakouluissa ja
uimaopettajakoulutuksessa ovat kehityksen kohteena myös meillä (SUH). Toiveena
ja tavoitteena on, että tietotaito ja ennen kaikkea vesiturvallisuusasenne ovat
hyvällä tasolla kaikilla ikäluokilla. Yhteistyö Baltian ja Pohjoismaiden kanssa
on varmasti aktiivista myös jatkossa – tästä olen erityisen onnellinen,
kommentoi Arcadan lehtori ja SUH:n kouluttaja Riitta Vienola.
Käytännön oppaalla toivotaan voivan parantaa ymmärrystä vesitaidoista
ja vesiturvallisuusopetuksesta ja osaltaan myös parantaa uimaopetuksen laatua
ja turvallisuutta.
Aquatic
Life -project released a free handbook for swimming teachers
The Lithuanian
Children and Youth Center (LCYC) in cooperation with Arcada University of
Finland, Nord University of Norway, Latvian Swimming Federation and Lithuanian
Swimming Federation in 2017–2019 years implemented the international project ”AQUATIC
LIFE” conducted under the NordPlus Horizontal program. The ”AQUATIC
LIFE” project focused on strengthening the Nordic-Baltic cross-sectoral
cooperation in the field of swimming teaching and water safety education for
children in order to develop the quality of water competency education and
contribute to better drowning prevention in both Baltic and Nordic countries.
The project
has produced a practical manual ”Toolkit
on Water Competence Development” aimed at swimming teachers and
coaches working with children and youth. The Toolkit includes information and
practical tips for teachers on the following topics: pedagogical aspects of
swimming teachers work, water basics training, safe rescue skills, water
survival skills training, safety aspects concerning swim teachers and swim
coach skills, knowledge, and competence, additional safety aspects concerning
swimming pool management in general. The toolkit is freely available online in
Lithuanian, Latvian and English languages.
The
material has been tested in practice during the trial program in the Lithuanian
and Latvian swimming pools. The material has also been introduced to other
swimming pools across Lithuania and Latvia. It is expected that this practical
manual for swimming educators has a potential to improve swimming teachers
understanding of water competency and water safety training, contributing to
improving the quality swimming teaching and improving water safety.
During the
project, 2018 22-23 of October 24 swimming teachers participated in two days of
practical training, developing their practical skills in teaching swimming and
water safety. During the training, we presented the project objectives and the
Toolkit publication was introduced to the participants.
During 2019
01 01- 2019 05 30 period, 360 pupils of different age from Lithuania and Latvia
took part in the program that consisted of a total of 12 hrs of practical
learning activities for each group. The toolkit was improved based on the
feedback and proposals received from the teachers after this piloting stage.
The
Toolkit, project goals and the experience of project partners in the field of
drowning prevention were presented during the practical conference which took
place in Vilnius, on June 12, 2019. A total of 81 participants attended the
conference: administrations of the swimming pools, swimming coaches, swimming
instructors, the representatives of municipalities and of their public health
offices from Lithuania and Latvia, project partners from Finland and Norway.
The event helped to discuss the ideas for improving swimming teaching programs.
Download
the free handbook here.